Introductie

Een ontwerp van de Heerlense architect Peutz, die voornamelijk in Limburg werkzaam is geweest.

Specificaties

Officiële of officieuze naam Graaf van Waldeckstraat 5, Maastricht
Adres(sen) Graaf van Waldeckstraat 5
Postcode(s) 6212 AM
Plaats (provincie) Maastricht (Limburg)
Land Nederland
Huidige staat Gerealiseerd
Oorspronkelijke opdrachtgever Maris Chambille
Oorspronkelijke functie Villa of geschakelde villawoning
Betrokken architect(en) Frits Peutz
Andere betrokken kunstenaars
Aanvang en oplevering 1926 - 1927
Huidige eigenaar
Huidige functie Villa of geschakelde villawoning
Soort monument Geen beschermde status
Monumentnummer

Achtergrond

Frits Peutz heeft met name faam gekregen door zijn architectuur volgens het Nieuwe Bouwen, denk aan het Glaspaleis in Heerlen. Daarnaast heeft hij ook veel in traditionele stijl ontworpen zoals kerken. Deze villa werd in 1927 ontworpen en gebouwd in opdracht van Maris Chambille.

Exterieur

In de architectuur zijn onmiskenbaar elementen van de Amsterdamse School aanwezig. Deze zijn op een verrassende manier toegepast, zoals de geprononceerde schoorstenen die als flanken voor een dakkapel dienen. Apart zijn de twee kleine verzonken dakkapellen aan de voorkant. Origineel is ook de trapsgewijze verwerking van baksteen als steun voor de erker op de eerste etage. Verder zijn linten van uitspringend baksteen in de gevel verwerkt. De aangebouwde garage is later toegevoegd getuige het afwijkend model baksteen.
meer

Gebruikte bronnen

1. Architectuurgids Maastricht 1895-1995 (Stichting TOPOS, 1997).

Professionele of persoonlijke band met dit gebouw/blok

Op zoektocht door Maastricht viel dit pand op door invloeden van de Amsterdamse School. Helaas kan ik weinig documentatie vinden over dit huis.

Ingezonden door: Paul Paris

Paul Paris Ooit in Amsterdam geboren en opgegroeid in een “ akelig donkere “ Amsterdamse School woning (later nota bene een rijksmonument) , was mijn missie aanvankelijk om architect te worden. Als schooljongen zag ik ooit een tentoonstelling over het Bauhaus in het Stedelijk Museum, en dacht, dat is het: licht, lucht en ruimte.

Het werd fysische geografie, overigens nooit spijt van gehad. Na 10 jaar docent op een universiteit en daarna ruim dertig jaar fotografie voor overheid en uitgevers : NL “ boven, op en onder “ de grond vastgelegd. Vele jaren later en wat op leeftijd sloeg het vooroordeel over de Amsterdamse School langzaam om begrip en fascinatie; mede door de enthousiaste verhalen en publicaties van Ton Heijdra.

Zo kwam de oude liefde voor architectuur weer naar boven, dit in combinatie met de fotografie.
Vooral het interbellum is voor mij boeiend, een periode waarin het ambacht langzaam verdween, techniek en maatschappij veranderden en daarbij de architectuur als blijvende getuige.
Kortom van “ B t/m B “ (lees: van Berlage t/m Bauhaus) , waarbij de Amsterdamse School een soort brug vormt tussen deze belangrijke architectuurstromingen.

Reacties

Geen reacties voor dit gebouw.

Je moet eerst inloggen voordat je een reactie kan plaatsen.
Als je nog geen account hebt, dan kan je je aanmelden voor een account.